Flere storfonde tager nu en række forskeres kritik af fondenes manglende matematikfokus til efterretning.
Både Novo Nordisk Fonden og Villum Fonden vil i kølvandet på kritikken overveje balancerne i deres uddelinger på området.
”Det er en god debat, som forskerne tager op, og det er absolut relevant at overveje balancerne i fondenes uddelinger,” mener Bente Guldbrandsen, Senior Program Lead, Education & Outreach hos Novo Nordisk Fonden.
Det sker efter en række forskere samt generalsekretæren i Dansk Skoleskak i sidste uge rettede kritik af, at matematik får alt for lidt opmærksomhed fra fondene, når de bruger store pengesummer på at få flere børn og unge til at interessere sig for naturfag via et målrettet fokus på STEM (Science, Technology, Engineering, Math).
Bente Guldbrandsen fortæller, at Novo Nordisk Fonden har haft stort fokus på naturfagene i de åbne opslag, men at de også har støttet projekter med fokus på matematik. Over fem år har Novo Nordisk Fonden samlet bevilget mere end 65 millioner kroner til 21 forskellige projekter med fokus på matematik.
”Vi overvejer hele tiden, hvordan vi kan optimere vores uddelinger, og det er absolut relevant at overveje, om støtten til matematiske projekter er stor nok sat i forhold til vores samlede uddelinger inden for uddannelse,” siger Bente Guldbrandsen.
I artiklen på Fundats i sidste uge undrede Mads Jacobsen, generalsekretær hos Dansk Skoleskak sig over, at så mange fonde løber den samme STEM-vej uden et stærkt fokus på matematik, og han opfordrede til, at bare en enkelt fond satsede på matematik.
”Hvis vi kunne gøre børn begejstret for matematik, vil det styrke en afgørende grundkompetence og være vand på den mølle, som de STEM-interesserede fonde ønsker drejer hurtigere. Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor ikke bare én fond sætter energien ind på at gøre matematik til de unges yndlingsfag,” lød det fra Mads Jacobsen.
Den ide vinder genklang hos Novo Nordisk Fonden.
”Det er en spændende ide. Helt overordnet er det rigtigt vigtigt at sikre, at børn og unge får fremragende matematikundervisning, og jeg tror, at vi vil se Novo Nordisk Fondens støtte til dette fagfelt blive prioriteret mere fremadrettet,” siger Bente Guldbrandsen.
En stor spiller
Novo Nordisk Fonden er en af de store spillere, når det gælder bevillinger inden for naturfag og naturvidenskab med fokus på børn og unge.
”Udover støtten til det landsdækkende undervisningsinitiativ LIFE, så har Novo Nordisk Fonden i 2022 uddelt mere end 120 millioner kroner til 30 forskellige projekter, som styrker interesse, viden og kompetencer inden for naturvidenskab og teknologi blandt børn og unge. Projekterne er meget forskellige og rettet mod hele uddannelseskæden fra dagtilbud over grundskoler til ungdomsuddannelser – og også fritidstilbud. Der er nogle forskningsprojekter imellem, men de fleste er udviklingsprojekter,” fortæller Bente Guldbrandsen.
Også Morten Blomhøj, professor og centerleder for NCUM – Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning betegnede det i sidste uge som en ’forfejlet strategi’, når fondenes massive investeringer i STEM ikke følges op af investeringer i matematik.
Fordi matematik er selve grundfundamentet for de andre STEM-fag, og netop matematik er årsag til frafald og manglende søgning til matematikbaserede videregående uddannelser inden for STEM-området.
Bente Guldbrandsen kommenterer ikke på, om fondenes strategi er forfejlet, men siger:
”Jeg er enig i, at stærke matematikkompetencer er en forudsætning for videregående uddannelse i de naturvidenskabelige fag. Herudover kan overgangene mellem de forskellige niveauer i uddannelseskæden være en udfordring. Det var også tankerne bag, da vi i 2019 oprettede en tematisk ansøgningsrunde, som specifikt efterspurgte projekter, der integrerer matematik med naturvidenskab og teknologi og havde til formålet at styrke børn og unges matematiske og naturfaglige kompetencer på tværs af STEM-fagene og på langs af uddannelseskæden,” forklarer hun.
Øget fokus på monofaglighed
I samme artikel fortalte flere forskere, at hvis de skal lykkes med at skaffe fondspenge til et projekt med fokus på matematik, skal det tones i en retning med fokus på technology and science.
Bente Guldbrandsen understreger dog, at Novo Nordisk Fonden har et øget fokus på rene matematikprojekter.
”Novo Nordisk Fonden støtter gerne monofaglige matematikprojekter. Det er noget, som vi har haft stigende fokus på. I dag kan vi se, at halvdelen af alle bevillinger til projekter med matematik i fokus fra Novo Nordisk Fonden kun har dette fag i fokus – uden tværfaglige sammenhænge til naturfag eller teknologi. Garderhøjfortet har for eksempel fået støtte til Matematiske Escape Rooms,” siger hun.
Ifølge Bente Guldbrandsen har Novo Nordisk Fonden også støttet projekter, som har tidlig matematisk opmærksomhed på dagtilbudsområdet som hovedfokus. I 2022 gav fonden for eksempel en bevilling til Pernille Bødtker Sunde hos VIA University College til et forskningsprojekt om matematisk opmærksomhed og billedbøger i dagtilbud.
I 2022 har fonden også støttet den mobile matematiktjeneste i Hvidovre Kommune, hvor faglige ildsjæle fra Risbjergskolen kører rundt på ladcykler til hundredvis af besøg i børnehaver og indskolingsklasser for at brobygge og udbrede undersøgende matematik i sam-undervisning med pædagoger og lærere.
Villum Fonden anerkender udfordring
Hos Villum Fonden kan Ole Laursen, programchef for ’Børn, unge og science’ langt hen ad vejen godt forstå kritikerne i forhold til fondenes manglende fokus på matematik.
”Jeg er ikke så godt lide deres ordvalg om, at vi underprioriterer matematik, men jeg er enig med dem i, at vi her hos os har et større fokus på nogle af de andre bogstaver i STEM,” siger Ole Laursen.
”De har også en vigtig pointe i forhold til den nationale naturfagsstrategi. Her bliver STEM nævnt med alle fire bogstaver, og jeg kan ikke afvise, at vi fremover kommer til at kigge på en lidt anden måde på de ansøgninger, vi får ind med et højt indhold af matematik,” fortsætter Ole Laursen.
Villum Fonden uddeler årligt mellem 100 og 150 millioner kroner til ’Børn, unge og science’. Fonden har en ambition om at styrke børn og unges naturvidenskabelige og tekniske dannelse samt styrke rekrutteringen til de naturvidenskabelige og teknologiske uddannelser.
Det overordnede mål med programmet er at skabe mere science-kapital til flere børn og unge. Så de både får mere viden om og kompetencer inden for naturvidenskab og teknologi, men så de også opdager naturvidenskaben i hverdagen – for eksempel ved at lære dem at være ansvarlige og klimabevidste borgere.
”Her hos os i ’Børn, unge og science’ fylder T’et og E’et en hel del, og vi har ikke et stort fokus direkte på matematikken. Vi støtter undersøgelsesbaseret og virkelighedsnær undervisning i naturvidenskab og teknologi,” siger Ole Laursen.
Når både Villum Fonden og andre fonde har et mindre fokus på M’et i STEM, mener Ole Laursen, det handler om, at matematik som skolefag traditionelt har haft stor politisk opmærksomhed og også har fået tilført mange offentlige midler.
”Matematik er sammen med dansk de allerstørste og helt grundlæggende skolefag, og med det store offentlige fokus har vi fonde nok set matematik som en statslig opgave – blandt andet fordi vi fonde fokuserer der, hvor vi mener, vi kan gøre den største forskel,” forklarer han.
Det gør dog indtryk på Ole Laursen, at en række anerkendte forskere på den måde råber vagt i gevær overfor fondenes manglende fokus på matematik.
”Selvfølgelig gør det indtryk, og vi anerkender udfordringen og ser meget gerne mere matematik i de projekter, vi støtter. Det bliver dog ikke os, der griber bolden og satser på at gøre matematik til yndlingsfaget. For som det ser ud nu, har vi ikke planer om et decideret matematikuddelingsområde," understreger Ole Laursen.
Alle bogstaver er lige velkomne
Hos Leo Fondet kan uddelingschef Anne-Marie Engel ikke genkende billedet af, at fondene underprioriterer matematik i deres massive satsninger på naturfag.
”Jeg har ikke forudsætningerne for at svare på fondenes vegne som sådan, men at der skulle være en særlig problemstilling for M’et i STEM i forhold til at opnå funding, det er ikke et spørgsmål, jeg er stødt på før,” siger Anne-Marie Engel.
”Jeg kan kun sige noget om Leo Fondets tilgang til det, og her er alle projekter med en STEM-vinkel velkomne, og vi har ikke nogen forhåndspræferencer for det ene eller det andet bogstav i STEM. Vi har et meget bredt fokus, og alle bogstaver i STEM er lige velkomne,” fortsætter hun.
Leo Fondet har fra 2018 til 2022 bevilget i alt 28 millioner kroner til projekter inden for området ”Education and Awareness Grants”. Heraf blev de 15 millioner kroner bevilget sidste år.
Området har to formål. Dels at understøtte, at tilstrækkeligt mange unge mennesker vælger en uddannelsesvej inden for science og forskning. Dels at støtte offentlig tilgængelig information om videnskab og videnskabelige resultater til den brede befolkning.
I forhold til uddannelse har Leo Fondet givet penge til det nationale naturfagscenter Astra. Her er pengene primært gået til to af Astras aktiviteter – konkurrencen ’Unge forskere’ og naturfagskonferencen og -messen ’Big Bang’, der i år løber af stablen i denne uge i Odense Congress Center.
”Der er masser af matematik i begge dele, men det er ikke givet ud fra et specielt formål om at styrke det ene eller det andet af bogstaverne i STEM,” siger Anne-Marie Engel.
Hvor både Novo Nordisk Fonden og Villum Fonden fremadrettet vil overveje balancerne i deres uddelinger, mener Anne-Marie Engel ikke, at Leo Fondet har brug for at ændre uddelingspraksis.
”Med Fundats’ artikler er problemstillingen rejst, og det er selvfølgelig ikke noget, vi ignorerer, men det er heller ikke noget, der får os til at ændre praksis. Fra Leo Fondets bestyrelse er der i forvejen valgt en stor bredde,” fortæller Anne-Marie Engel.
Fundats har også forelagt eksperternes kritik for Poul Due Jensens Fond, Industriens Fond og Life Fonden.
Hos Poul Due Jensens Fond har direktør Kim Nøhr Skibsted ikke haft mulighed for et interview. Industriens Fond ”springer over i denne omgang”, og hos Life Fonden lyder svaret fra fondens presse- og kommunikationskonsulent Kenneth Lykke Rønholt:
”Vi mener ikke, at vi er de rette til at svare på spørgsmålene. Det skyldes primært, at vi ikke er en fond, der uddeler bevillinger til projekter, men en fond, der udvikler og uddeler undervisningsforløb.”
Life Fonden har to formål: at højne den naturvidenskabelige dannelse og forskning samt styrke motivation og interesse for naturvidenskab hos børn og unge. I seneste offentliggjorte årsrapport fra 2021 havde Life Fonden bevillinger på 125 millioner kroner.